Imionki to gra dla dzieci, dzięki której możemy ćwiczyć umiejętności poznawcze takie jak: pamięć wzrokową, spostrzegawczość oraz fluencję słowną, która jest niesamowicie istotna, jeśli zależy nam na danym etapie edukacji na tym, aby dziecko uczyło się mówić szybciej i płynniej. Im więcej dziecko będzie w stanie wypowiadać słów w ciągu minuty, tym większe są szanse, że będzie prowadziło płynniejsze konwersacje. Imionki mogą być również wykorzystywane do generalizacji umiejętności określonych kamieniami milowymi w VB-MAPP.

Jak zacząć?

Zasady gry zakładają, że gracze dzielą między siebie wszystkie karty i wymyślają dla każdego nowo zobaczonego stworka imię, gdy pojawi się taki, który już imię posiada, wówczas ten, kto je pierwszy wypowie zgarnia kartę na swoją pulę punktów. Jeśli pod kartą, którą właśnie zgarnia zwycięzca są jeszcze inne karty, bo np. było trudno rozstrzygnąć, kto był pierwszy, wówczas zwycięzca zbiera wszystkie, które leżą na stole. Gra toczy się do czasu gdy każdy z graczy nie pozbędzie się swoich kart, a wygrywa ten, z największą ilością punktów.

  1. Początkowo aby nauczyć zasady polecam wybrać dwa różne stworki i wyłożyć po dwie karty. Aby było łatwiej możemy grać z odkrytymi imionkami. Przed rozpoczęciem gry instruujemy prezentując obrazek, że jeden z nich nazywa się np. „pluszak” a drugi, „oczko”. W celu prezentacji wykładamy jednego z nich, wypowiadamy imię i zabieramy kartę do siebie. Kładziemy kolejną, taką samą i oczekujemy na reakcję dziecka.
  2. Gdy dziecko postępuje według zasad możemy dołożyć więcej o jedną kartę aż dojdziemy do 5 ( to jest maxymalna liczba kart przedstawiająca takiego samego imionka ).
  3. Jeśli dziecko zaczyna odpowiadać szybciej możemy wdrożyć zasadę, w której karty będą już odwrócone właściwie.
  4. Dodajemy kolejnego imionka. W zależności od tego jak sądzicie, jeśli dziecko będzie w stanie wymyślić nazwę dla nowego potworka – dajmy dziecku zadecydować, jeśli nie, zróbmy to w taki sposób jak w pkt. 1
  5. W każdym kolejnym kroku zwiększamy ich liczbę oraz liczbę przedstawiających go kart. Róbmy to sukcesywnie. Dziecko powinno mieć poczucie powodzenia.
  6. Kolejno możemy zacząć uczyć mieszania i rozdawania kart. A także przeliczania i określania kto wygrał rozgrywkę.