Jak można urozmaicić dziecku aktywność w ciągu dnia jeśli nie potrafi jeszcze samodzielnie rysować? Możemy zaopatrzyć się w zestawy szablonów do rysowywania.
Moją ulubioną serią są szablony z firmy granna, a to dlatego, że można wykorzystać je co najmniej na 6 sposobów, o 4 więcej, niż opisano w instrukcji. A wiadmo, że im więcej możliwości pokażemy dziecku na jednym zestawie, tym większe szanse, że być może podchwyci jeden z nich lub też samodzielnie nauczy używania się go na inne sposoby. Szablony te są w 3 wersjach; rycerze dla chłopców, dziewczynek i zwierzęta. Są bardzo atrakcyjne graficznie i można nabyć je za niewielką cenę, bo ok 15zł. Poniżej przedstawiam Wam zastosowanie tych szablonów do rysowania w nieco większym zakresie niż oferuje producent.
- Dopasowywanie
Elementy, które można odrysowywać można wyjąć i ćwiczyć z dzieckiem doskonalenie percepcji wzrokowej. Na każdej planszy mamy po 4 elementy, możecie początkowo dawać dziecku ostatni (reszta elementów na planszy niech będzie dopasowana), aby dopasowywało tylko jeden z nich.
- Odgrywanie scenek – zabawa na niby
Jak się niedawno okazało, można używać postaci i elementów jako bohaterów i gadżetów potrzebnych do odgrywania wymyślonych scenek. W ten sposób możemy uczyć również i naszych podopiecznych z autyzmem lub innymi trudnościami rozwojowymi, że obrazki do odrysowywania mogą służyć jako imitacje postaci.
- Praca nad mową opowieściową
Ciekawym sposobem może być też odrysowywanie postaci, dorysowywanie im elementów i tworzenie historyjek (scena to jedna kartka). Możemy ubrać następnie w „książeczkę”, która być może zachęci dziecko do przeglądania i opowiadania, nie tylko podczas sesji uczącej. Na takiej książce zawsze można dorysowywać z biegiem czasu jakieś dodatkowe elementy.
- Ćwiczenie grafomotoryki i koordynacji oko-ręka
Możemy uczyć odrysowywać postacie i rzeczy, uczyć kolorować. Odrysowywać można w dwojaki sposób – od postaci lub też z planszy, co jest nieco łatwiejsze, ponieważ nie trzeba odrywać ręki, by móc odrysować cały element.
Możemy również ćwiczyć dorysowywanie elementów, nie tylko samo odrysowywanie po konturze. Docelowo byłoby super, gdyby dziecko nauczyło się tworzyć całą rzecz, którą odrysowało, z większością jej elementów. Być w może dzięki temu nauczy się szybciej rysować, w bardziej naturalny sposób w trakcie zabawy.
- Rozwijanie wiedzy – funkcja cecha klasa (w VB-MAPP FCK oraz asocjacje)
Poprzez dorysowywanie i jednoczesne opowiadanie możemy ćwiczyć w naturalny sposób ważną do nabycia umiejętność rozpoznawania obiektów z uwagi na ich cechy charakterystyczne – np. księżniczka – korona, kot – wąsy itp.
- Pomysł na samodzielną zabawę do koszyków.
Wszystkie te elementy możemy zawrzeć w planie aktywności jako element samodzielnej zabawy, o ile oczywiście Nasze dziecko, czy podopieczny lub tego rodzaju aktywność np. samodzielnie nie potrafi rysować, lub też nie ma pomysłu na rysowanie.