
Dzisiaj chciałam przedstawić Wam dwie książki, wydawnictwa Nasza Księgarnia, które są pomocne w pracy dziećmi z dysleksją, dyskalkulią oraz innymi diagnozami, które wymagają dostosowania metod nauczania, by dziecko mogło nabyć umiejętności z zakresu czytania i liczenia.
Naprzeciw tym wyzwaniom wyszła autorka Agnieszka Łubkowska, specjalistka w pracy z dziećmi z dyskalkulią i dysleksją, która stworzyła dwie książeczki do pracy z dziećmi zagrożonymi lub posiadającymi taką diagnozę . Jedna z nich przeznaczona jest do rozwijania umiejętności z zakresu nauki czytania i rozpoznawania liter, której forma jest szczególnie dostosowana do tego rodzaju nauczania. Jest to „Elementarz dla dzieci z dysleksją”.
przetestowaniu tych podręczników uważam, że jest to również świetna pozycja dla dzieci z autyzmem i problemami rozwojowymi, która przygotowuje dziecko do pracy książką.
Pozycja ta podzielona jest na 3 części. Wewnątrz książki na jednej ze stron rozkładówki prezentowana jest litera, po prawej – obrazki, które przedstawiają nazwy przedmiotów/obiektów, rozpoczynające się na daną literę oraz dystraktory. Obok zawarte są polecenia, które można dziecku zadać oraz wytłumaczenie sensu ich praktykowania dla specjalistów i rodziców. Następnie na kolejnych dwóch stronach przedstawiony jest tekst, którego temat tyczy się zjawiska/przedmiotów itp. zaczynającego się na daną literę. Daje to wiele możliwości, dziecko może utrwalać wiedzę – co na daną literę się zaczyna, rozpoznawać literę w słowie, ćwiczyć uwagę słuchową, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem, rozwijania wiedzy i opowiadanie.
Wielkość liter i odstępy są dostosowane do tego, aby dziecko mogło lepiej skupić uwagę na tekście, co też u dzieci dyslektycznych odgrywa ważna rolę w procesie nauczania. Uproszczenie i przejrzystość, ma za zadanie zachęcić dziecko do nauki i ułatwić przyswajanie informacji.
Autorka podsuwa czytelnikowi także technikę relaksacyjną, która ma pomóc dziecku zrelaksować się, gdy doświadczy dużego napięcia emocjonalnego podczas procesu nauczania.
Na podstawie książki możecie ćwiczyć:
– rozpoznawanie liter,
– rozwijać słuch fonemowy
– ćwiczyć czytanie i słuchanie ze zrozumieniem
– usprawniać uwagę słuchową
– rozwijać umiejętności z zakresu głoskowania i czytania (również globalnego)
- – rozwijać wiedzę dziecka
Druga z kolei „Nauka liczenia” dostarcza czytelnikowi różnego rodzaju rozwiązań, które będą pomocne w pracy z dzieckiem w opanowaniu przez nie podstaw liczenia. Odwołując się do etapów rozwoju, początkowo potrzebujemy nauczania na materiale konkretnym by przejść do etapu myślenia abstrakcyjnego. Tak również dzieje się w obszarze działań arytmetycznych. Jest to cała baza ćwiczeń do wykonania w domu i na terapii, które opierają się nie tylko na pracy z materiałem ale również aktywizacji fizycznej. Pomysły zawarte w książce dostarczają konkretnych rozwiązań, które można zastosować w celu wytłumaczenia dziecku pojęć i sprawić tym samym, by nauczanie stało się przyjemne w swej formie. Pozwolę sobie skwitować, że rozwiązania przedstawiają w pewnym stopniu naukę poprzez zabawę ale nie jest to w tej książce regułą!
Dzięki tej książce zyskacie nowe sposoby na to, aby wytłumaczyć i nauczyć dziecko:
– rozpoznawania pojęć więcej mniej (na podstawie określenia liczebności zbioru)
– przyswojenia czym są takie pojęcia jak: dodawanie, odejmowanie, suma i różnica, iloraz, iloczyn, parzysty, nieparzysty
– rozwiązywania zadań na konkretach i materiale abstrakcyjnym
– rozładowywać napięcie związane ze stresem, które wpłyną na poprawę skupienia
– dowiecie się dzięki zaleceniom autorki JAK pomagać dziecku z trudnościami matematycznymi rozwijać matematyczne umiejętności
Dlatego jest to pozycja dla wszystkich dzieci, które zaczynają swoją przygodę z matematyką, i biorąc pod uwagę różne stopnie trudności pojęć, będzie służyła do edukacji przez lata.