Jednym z najbardziej stresujących doświadczeń w życiu człowieka jest rozwód. W przypadku dorosłych nierzadko jednocześnie sytuacja rozwodu wiąże się z nadzieją na zmianę, odzyskanie autonomii, na życie bez lęku. Z perspektywy dziecka, które nie ma doświadczenia bycia bez drugiego rodzica, może być trudno wyobrazić i pomieścić w sobie perspektywę ich rozstania nawet, jeśli relacje rodziców były od dłuższego czasu niepoprawne. To wszystko zależy również od wieku dziecka/nastolatka i sytuacji w jakiej jest rodzina oraz relacji dziecka z rodzicami.
Jednak ta nowa sytuacja, nie dość, że wprowadza ogromną zmianę w życie dziecka, to przynosi dodatkowo dużo znaków zapytania. Zdarza się, że sami dorośli nie znają na nie odpowiedzi lub są w zbyt silnych emocjach, aby dostarczyć dziecku potrzebnego mu wsparcia. W wielu sytuacjach, gdy dziecko pozostaje bez odpowiedzi na nurtujące go pytania, wymyśla swoje własne rozwiązania i odpowiedzi. Woli przyjąć perspektywę siebie jako osoby winnej, aby ochronić swój obraz rodzica. Może wziąć odpowiedzialność za to, co się dzieje na siebie, by pozostać z nimi w relacji. Nierzadko też dziecko może mieć poczucie, że musi opowiedzieć się za jednym z nich, bo kogoś skrzywdzi. Stoi przed zaproszeniem do wejścia w lojalność, będąc w lęku o stratę drugiego rodzica, którego również kocha. Za tym wszystkim kryje się ogrom emocji, które często są zupełnie adekwatne do sytuacji straty, ale jednocześnie mogą być bardzo obciążające. Zaopiekowanie się nimi i pytaniami jakie dziecko ma w głowie, może pozwolić przejść i przetrwać tę sytuację z mniejszym ciężarem na plecach…
Jako specjaliści możemy posłużyć się różnymi pomocami w tej sprawie. Jedną z nich są karty wydawnictwa Mijamy „Rozwód” są pomocą dedykowaną do pracy z dziećmi od 6 roku życia, których rodzice są w sytuacji okołorozwodowej. Ich celem jest wsparcie dziecka w przeżyciu straty w najmniej bolesny sposób. Uwolnienia emocji, które nierzadko zostają zblokowane poprzez rozwiewanie wątpliwości, rozmowę o trudnościach związanych z sytuacją rozstania rodziców. Przeznaczone są dla psychologów, pedagogów i osób, które pracują z dziećmi w związku z rozstaniem rodziców.
W pudełku znajdziemy 3 rodzaje kart: karty metaforyczne, karty z pytaniami bez odpowiedzi oraz karty z pytaniami i odpowiedziami. Autorki proponują różne sposoby użycia kart w instrukcji, pozostawiają również dowolność w ich używaniu w dostosowaniu do formy pracy terapeuty.
Karty metaforyczne mogą pomagać w wizualizacji poczucia, jakie ma w sobie dziecko, w związku z sytuacją rodzinną, pomagają odpowiadać bez słów, otwierają rozmowę na temat tego jak czuje się dziecko w aktualnej sytuacji. Kartami z gotowymi odpowiedziami możemy posłużyć się dla przykładu wtedy, kiedy dziecko nurtują konkretne pytania lub też może wybrać takie, które go szczególnie dotyczą. Z kolei karty bez odpowiedzi mogą posłużyć za pytania do rozpoczęcia dłuższej pogadanki. Są pytaniami otwartymi i zachęcają do poprowadzenia dłuższej konwersacji na temat doświadczania sytuacji rozwodu rodziców. Przełamywanie tematu tabu i rozmowa o sytuacji może pomóc dziecku odnaleźć się w tej trudnej dla wszystkich sytuacji. Stwarza więcej miejsca na bycie i przeżywanie tego, co dzieje się w otoczeniu dziecko poza domem, gromadzić pozytywne doświadczenia i mimo zmiany w rodzicielskim systemie, dalej móc być dzieckiem.